苦痛の基盤

提供: D&D3.5版wiki
移動: 案内検索

エピック呪文

苦痛の基盤 /Seed: Afflict
心術(強制)[恐怖、精神作用]
呪文学難易度 14
構成要素 音声、動作
発動時間 1標準アクション
距離 300フィート
目標 生きているクリーチャー1体
持続時間 20分
セーヴ 意志・無効
呪文抵抗
 対象に苦痛を与え、攻撃ロール、判定、セーヴに-2の士気ペナルティを与える。
 さらに、ペナルティを-1追加するごとに〈呪文学〉判定の難易度が+2上昇する。
術者はまた、術者レベル判定に-1、能力値に-1、呪文抵抗に-1またはそれ以外の対象の様相/aspectに-1のペナルティを与えるように開発しても良い。このようにして追加した-1修正に付き、〈呪文学〉判定の難易度が+4上昇する。この効果により能力値は0まで減少するが、【耐久力】だけは1までしか減少しない。
 エピック呪文開発の要素により、この基盤の持続時間が延長された場合、能力値に対するペナルティは代わりに能力値ダメージを与える。
 エピック呪文開発の要素により、この基盤の持続時間が永続化された場合、能力値に対するペナルティは代わりに能力値吸収を与える。
 最後に、〈呪文学〉判定の難易度を+2上昇させることで、目標の感覚器官の一つを傷つけることができる:視覚、嗅覚、聴覚、味覚、触覚または目標が持つその他の特殊な感覚器官。もし、対象がセーヴィング・スローに失敗したのなら、当該感覚器官は呪文の持続時間中機能しなくなる。
関連項目
出典 ELC/p



  • Afflicts the target with a -2 morale penalty on attack rolls, checks, and saving throws. For each additional -1 penalty assessed on either the target’s attack rolls, checks, or saving throws, increase the Spellcraft DC by +2. A character may also develop a spell with this seed that afflicts the target with a -1 penalty on caster level checks, a -1 penalty to an ability score, a -1 penalty to spell resistance, or a -1 penalty to some other aspect of the target. For each additional -1 penalty assessed in one of the above categories, increase the Spell-craft DC by +4. This seed can afflict a character’s ability scores to the point where they reach 0, except for Constitution where 1 is the minimum. If a factor is applied to increase the duration of this seed, ability score penalties instead become temporary ability damage. If a factor is applied to make the duration permanent, any ability score penalties become permanent ability drain. Finally, by increasing the Spellcraft DC by +2, one of the target’s senses can be afflicted: sight, smell, hearing, taste, touch, or a special sense the target possesses. If the target fails its saving throw, the sense selected doesn’t function for the spell’s duration, with all attendant penalties that apply for losing the specified sense.