死体操りの基盤

提供: D&D3.5版wiki
移動: 案内検索

エピック呪文

死体操りの基盤 /Seed: Animate Dead
死霊術()[悪]
呪文学難易度 23
構成要素 音声、動作
発動時間 1分
距離 接触
目標 1体以上の死体
持続時間 瞬間
セーヴ
呪文抵抗 不可
術者は、骨やクリーチャーの死体を術者の命令に従うアンデッドへと変えることができる。アンデッドは術者に付き従ったり、一定区域に留まって、その場所に入ってくるすべてのクリーチャー(あるいは特定の種類のクリーチャー)を攻撃したりできる。アンデッドは破壊されるまで自律行動し続ける(一度破壊されたスケルトンやゾンビには、二度と自律行動能力を与えることはできない)。知性或るアンデッドはより高度な命令にも従う。死体操りの基盤は合計20HDぶんのクリーチャーを作成する。
追加の1HDぶんのアンデッドを創造できるようになるごとに、〈呪文学〉判定の難易度が+1上昇する。
作り出されたアンデッドは、無期限で術者の制御下に置かれる。しかし、どのような手段を用いようと、制御できるのは術者レベルごとに1HDぶんのアンデッド・クリーチャーだけである。この数を超えた場合、新たに作り出されたクリーチャーすべてが術者の制御下に入り、以前にかけた呪文で作られたアンデッドのうちで上限を超えたぶんは術者の制御を離れる(どのクリーチャーが制御を離れるかは術者が選択する)。アンデッドの威伏を通して支配したアンデッドはこの上限に数えない。
追加の2HD分のアンデッドをコントロールできるようにするたびに〈呪文学〉判定の難易度が+1上昇する。この難易度修正により制御できるのはこの基盤で作られた20HD以上のアンデッドに限られる。
20HD以上のアンデッドを創造し、制御できるようにする場合、2HDごとに〈呪文学〉判定の難易度が+3上昇する。

アンデッドの種別
この基盤によって、あらゆる種類のアンデッドを創造することができる。 〈呪文学〉判定の難易度を増加させればより強力なものを創造できる。DMは、類似するアンデッドを参照し、下記の表にないアンデッドに必要な〈呪文学〉判定の難易度を決定すること。
関連項目
出典 ELC/p



アンデッドの種類 〈呪文学〉判定
スケルトン -12
ゾンビ -12
グール -10
シャドウ -8
ゴースト -6
ワイト -4
レイス -2
マミー ±0
スぺクター +2
モーグ +4
ヴァンパイア +6
ゴースト +8
  • The caster can turn the bones or bodies of dead creatures into undead that follow his or her spoken commands. The undead can follow the caster, or they can remain in an area and attack any creature (or a specific type of creature) entering the place. The undead remain animated until they are destroyed. (A destroyed undead can’t be animated again.) Intelligent undead can follow more sophisticated commands. The animate dead seed allows a character to create 20 HD of undead. For each additional 1 HD of undead created, increase the Spellcraft DC by +1. The undead created remain under the caster’s control indefinitely. A caster can naturally control 1 HD per caster level of undead creatures he or she has personally created, regardless of the method used. If the caster exceeds this number, newly created creatures fall under his or her control, and excess undead from previous castings become uncontrolled (the caster chooses which creatures are released). If the caster is a cleric, any undead he or she commands through his or her ability to command or rebuke undead do not count toward the limit. For each additional 2 HD of undead to be controlled, increase the Spellcraft DC by +1. Only undead in excess of 20 HD created with this seed can be controlled using this DC adjustment. To both create and control more than 20 HD of undead, increase the Spellcraft DC by +3 per additional 2 HD of undead.
  • Type of Undead
    All types of undead can be created with the animate dead seed, although creating more powerful undead increases the Spellcraft DC of the epic spell, according to the table below. The GM must set the Spellcraft DC for undead not included on the table, using similar undead as a basis for comparison.